19 juli – Coney Island

Vi började dagen med att packa väskan med badkläder och solskyddsfaktor. Idag visade väderleken ännu varmare än tidigare dagar och vi bestämde oss därför för att ta tunnelbanan till Coney Island. Det tog nästan en timme dit men det var så värt det för vädret var mycket mer behagligt.

Coney Island ligger längst söder ut i Brooklyn och erbjöd både sandstrand, nöjespark och klassisk amerikansk mat. Även New York Aquarium ligger där. Allt inom ett synfält. När vi väl kom fram började vi med att promenera på strandpromenaden och letade upp dagens lunch. Vi hamnade på ett café där vi åt varsin Crepé med ost och grönsaker. Han som jobbade där var nog den trevligaste vi stött på än så länge.

Sedan gick vi vidare genom en park för att ta oss till New York Aquarium som erbjöd mycket information om havet och hur vi människor påverkar havet genom att bland annat slänga plast i naturen. Det var häftigt att se alla stora fiskar och det fanns även uttrar, pingviner och sjölejon. De var väldigt lika Elsa tyckte vi. De hade en 4D teater som vi även tänkte gå lite senare, men någon hade slängt biljetterna då..

Efter en stund där gick vi ner till stranden för lite sol och bad. Amerikanerna är nog dåliga på att använda solskydd för det fanns till och med gratis att ta på stranden. Det var mycket vågor i vattnet men det var helt perfekt temperatur.

Vi åt sedan italiensk hemmagjord glass på Coney cone och kollade in nöjesparken och alla attraktioner. Det skulle sedan vara fyrverkerier sent på kvällen men vi blev trötta i fötterna och kände inte att vi kunde fördriva tiden mer så vi tog tunnelbanan tillbaka till Manhattan istället.

Allt funkade bra tills vi skulle byta spårvagn på Union Square. För det första var det helt olidligt varmt, och när man inte trodde att det kunde bli varmare gick man lite längre in i tunnelbanan och det blev ännu varmare. Det var så att det brände i ögonen varje gång man blinkade. Inte nog med det så slutade spårvagnarna att fungera pga kommunikationsfel och vi fick stå i den olidliga värmen ännu längre. När spårvagnen väl kom fungerade inte ACn där och det dröjde länge innan den ens körde. Detta var säkert bara för att jag precis innan sagt att det aldrig verkade vara några problem med spårvagnarna så som det är med de svenska tågen.

När vi väl kom tillbaka till hotellet var det skönt att få duscha av sig all skit från dagen, man har ju svettats en del, sedan saltvatten och solskyddsfaktor på det gör att man känner sig ännu äckligare. Så ikväll ville vi inte gå ut mer i värmen så vi beställde Uber eats till hotellet och åt i sängen. Nu ska vi kolla på en skräckfilm. Imorgon ska vi checka ut från New york och hämta våran bil som vi hyrt resten av resan!

IMG_1372IMG_6878IMG_6884IMG_6886IMG_6889IMG_6896IMG_6899IMG_6903IMG_6917IMG_6920IMG_6933IMG_6938IMG_6962

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )