23 juli – Niagara fallen

Vi är i Kanada! Vår USA-roadtrip tog en oväntad väg och plötsligt hamnade vi i Kanada och ska nu spendera en natt i Toronto, den största staden i Kanada.

Men för att ta det från början så startade dagen med att vi körde 30 minuter norr från Buffalo till Niagara fallen. Vi var länge lite kluvna på om vi verkligen skulle köra först ner till Washington och sedan upp igen till Niagara fallen, men så värt det var för båda ställena har varit så fina och roliga att besöka, men bäst var nog Niagara fallen av dem två.

Många känner nog till Niagara fallen sedan innan för de otroliga vattenfallen som finns där. Men det är även USAs äldsta State park fick vi lära oss idag. Vi köpte varsitt Discovery pass som innebar att man fick fria resor med en trolley över hela parken samt tillgång till alla fem aktiviteter. Vi började med att besöka ”Cave of the winds”. Först fick vi se en kort film om hur de för länge sedan förstörde vattenfallen för att utvinna el från dem. Men har sedan det återställt dem till sin naturliga look. Vi fick sedan varsitt par väldigt snygga sandaler och en gul poncho.

När vi kom ut kunde man gå runt på olika plattformar på berget där ett av vattenfallen var, så häftigt att vara så nära! Det var som att stå mitt i en extrem storm och även om vi hade ponchos på oss blev vi väldigt blöta.

Sedan åkte vi vidare och kollade på de omtalade ”Horseshoe falls” som är precis som det låter ett vattenfall i formen av en hästsko. Så mäktigt! Vi åt lunch på en restaurang där man hade utsikt över vattenfallen för att sedan åka vidare till båten ”Maid of the mist”. Det var en båt packad med folk som åkte rakt in i ”hästskon”, alltså i mitten av vattenfallen. Alla borde göra det någon gång, så fint och så häftigt! Synd bara att det var så mycket folk.

När vi kände oss klara med vattenfallen åkte vi över bron till Kanada för att försöka ta oss in i landet. Det gick utan problem. Vi fick svara på flera frågor vid gränskontrollen, som vad vi jobbar med och när vi ska tillbaka till jobbet, men han släppte in oss.

Vi körde sedan ca 40 minuter upp mot Toronto och checkade in på ett hotell som ligger lite utanför staden. Vi fick till och med en svit den här gången, så här fint har vi inte bott på länge känns det som.

Ikväll har vi spenderat tiden inne i Toronto city, ätit mycket god middag på en vegansk restaurang som hette Fresh. Sedan åkte vi upp i CN Tower som är ett utsiktstorn där man ser över stora delar av staden, så fint när det var mörkt med alla lampor.

Nu är vi jättetrötta och ska sova!

IMG_0830IMG_0833IMG_0835IMG_0838IMG_0839IMG_0845IMG_0846IMG_0851IMG_0863IMG_0868IMG_0898IMG_0915IMG_0928IMG_0917IMG_0939IMG_0941IMG_0982IMG_0994IMG_0993IMG_1001IMG_1005IMG_1037IMG_1055IMG_7019IMG_7029IMG_7036DCIM100GOPROGOPR0813.JPGDCIM100GOPROGOPR0816.JPGDCIM100GOPROGOPR0846.JPGDCIM100GOPROGOPR0847.JPGDCIM100GOPROGOPR0853.JPGDCIM100GOPROGOPR0862.JPG

En kommentar

1. Agneta · juli 24

Verkligen roligt att ni tog denna svängen norrut. Måste varit otroligt häftigt med Niagara. Och sedan Toronto som ett extra plus. Väldigt fina bilder. Ni har upplevt mycket under 1:a veckan.

Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )