30 juli – Denver

Hotellet inatt var bra och prisvärt, även om det inte fanns något kylskåp. Nu när man har egna sängkläder kan man nästan bo var som, men bara nästan.

Rutinen att vakna tidigt håller fortfarande i sig och vi vaknade strax innan kl 8 idag. Vi packade ihop våra saker, checkade ut och rullade in mot Denver. Väl framme åt vi det ”gamla vanliga” till frukost, smoothiebowl med god topping, som vi båda har som favorit både hemma och här.

Vi åkte sedan längre in i city och parkerade i ett parkeringshus för att upptäcka staden genom att promenera. Det finns gott om parkeringshus i Denver och det var både igår och idag lätt att hitta parkering. Igår var det dock en aning svårt att hitta ut ur parkeringshuset då man först var tvungen att köra ända upp till toppen för att sedan köra ner igen.

Vi parkerade precis under Union station och hade därför nära till det mesta. Vi började med att kolla in just Union station och vad som fanns där. Det var inte bara en tåg och busscentral, det fanns även ett brett utbud av restauranger och några små affärer med lite finare suvenirer. Vi kollade även in ”Millenium bridge” som är världens första Cable-stayed bridge och erbjuder en utsikt över Denvers nordvästra skyline.

Vi promenerade sedan vidare upp till 16th mall street som vi upplevde vara en av huvudgatorna. Längs med den fanns det en buss som man kunde åka gratis upp och ner på gatan. Det var även flera olika restauranger. Vi hittade sedan till ett ställe som hette ”The pavilion” som var lite som en labyrint av affärer. Allt från de vanliga klädaffärerna till lite mer ovanliga. Men vi shoppade bara på H&M. Det är inte riktigt samma klädsmak här i USA som vi är vana vid hemma och det kan därför vara svårt att hitta kläder man gillar i de amerikanska kedjorna.

Vi åt lunch på ett ställe som hette 5280 burger bar och hade fått högsta betyg på tripadvisor flera år i rad. Det var väldigt gott och vi båda provade deras vegetariska burgare där biffen var gjord på svarta bönor och quinoa, och delade på tryffelpommes med deras hemmagjorda ketchup. Sedan var man mätt för resten av dagen nästan. Vi gick sedan tillbaka mot bilen med några små stopp på vägen.

Vi åkte vidare till Rino art district som är ett område där olika artister har målat stora konstverk på väggar och garageportar, mycket fint och svårt att fånga allt på bild.

Sedan gick färden vidare till Denver botanic garden som, förutom en mycket trevlig giftshop även erbjöd mysiga små gångar genom en gigantisk trädgård med alla möjliga växter. De hade ett ställe där man skulle skriva ett meddelande så vi lämnade en lapp från Sverige där.

Klockan blev sedan rätt mycket och vi började röra oss mot Whole Foods för att bunkra upp med mat inför några dagar i småstäderna där det inte brukar finnas så mycket att äta. Sedan blev det 2,5 timmar på vägen och innan vi kom fram hann det bli mörkt och vi körde på ödsliga vägar utan någon gatubelysning eller andra bilar. Vi hoppas inte vi fått punktering för plötsligt kom en grop i marken och det blev en rejäl duns i bilen.

Nu är vi i Morrill i Nebraska och har några dagar framför oss med besök i lite olika nationalparker.

Vi har fått en något bättre bild av Denver än när vi var här år 2016 då vi startade vår roadtrip här. Det finns en del fina saker att se och upptäcka men det är fortfarande inte en stad som imponerar enligt oss. På kvällen var det väldigt mycket hemlösa och skumma människor ute. Vi stötte på flera människor som låg och sov på parkbänkar eller tog på sig själva, satt på öppen gata och sprutade in droger eller låg mitt på trottoaren däckade.

IMG_1240IMG_1251IMG_1257IMG_1261IMG_1267IMG_1269IMG_1271IMG_1275IMG_1279IMG_1293IMG_1308IMG_1318IMG_1333IMG_1334IMG_1336IMG_1350IMG_1360IMG_1374IMG_1380IMG_1383IMG_1385IMG_1402

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )