31 juli – Badlands national park

Vi vaknade till doften av gödsel och kunde verkligen känna känslan av småstad. Vi tog en uppfriskande runda till gymmet och för första gången var vi inte ensamma där. Sedan blev det frukost på hotellrummet och dags att göra sig iordning för en dag i naturen.

Vi körde norr och på vår väg stannade vi vid Carhenge som är en kopia på Stonehenge fast med bilar. Man kände sig rätt liten jämte de stora bilarna som stod med nosen i backen och ibland staplade på varandra.

Färden gick sedan fortsatt norr och vi kom till nationalparken ”Badlands” som har fått sitt namn efter sin terräng som är väldigt svårtillgänglig. Vi gick bland annat upp för en brant backe och fick en magisk utsikt. Det var värt det även om det var väldigt svårt att ta sig ner för de branta backarna med rullgrus. Vi körde sedan genom parken och stannade på flera olika utsiktsplatser.

På ett ställe presenterade de alla olika fossiler som de hittat i området och man kunde läsa information om olika djurarter som bott där tidigare, bor kvar eller har dött ut. Bland annat den första hundarten levde där. När vi gick på stigarna och broarna hörde man flera skallerormar i det höga gräset, men vi kunde inte se någon.

Vi har även tankat bilen på ett ställe som måste ha varit något av de äldsta bensinstationer som finns. Bensinbumpen hade inte ens digitala siffror. Där var ett gäng cowboys så som man ser dem i filmer. Vi har även stött på urbefolkningen så som man ser indianer i filmer.

När vi körde ur nationalparken fortsatte vi upp till Rapid city där vi ska spendera natten. Vi checkade in, duschade av oss och på köpet tog vi sönder duschkranen.

Vi åt kvällsmat på en japansk restaurang och de ska nog vara glada om vi inte orkar skriva någon recension på tripadvisor för det var ingen bra upplevelse. Jacob beställde en vegetarisk maträtt men fick kyckling. När han sedan fick rätt måltid fanns det fortfarande små kycklingbitar kvar gömda så antagligen hade de bara bytt tallrik. Jag åt sushi som var mycket god, men även jag fick fel beställning först.

Vi avslutade kvällen med att åka inom Target som är en stor affär med alla möjliga saker. Vi köpte massa snacks att ha i bilen. Nu ska vi snart sova för att imorgon åka vidare. Nu har vi varit i USA i två veckor och har alltså fyra veckor kvar, men har redan hunnit med jättemycket.

IMG_1415IMG_1417IMG_1424IMG_1443IMG_1453IMG_1465IMG_1466IMG_1468IMG_1483IMG_1502IMG_1504IMG_1513IMG_1518IMG_1525IMG_1547

En kommentar

1. Agneta · augusti 1

Vacker natur och underbara bilder. Vad ska ni göra resten av tiden, tro? Snart framme vid kusten ju….

Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )