11 augusti – Redwood

Idag har vi slått rekordet under resan för längst tid i bilen. Vi har kört nästan hela tiden idag men ändå fått se och uppleva så mycket. Vi började med en tidigt morgon i Eureka. Hotellet var uselt då det varken fanns Wifi eller AC, ni kan ju själva tänka er hur varmt det blev.

Sedan körde vi norr i nästan 45 minuter till Redwood regional park där några av jordens högsta träd finns. Vi gick en vandringsled bland träden och fick träffa på många gigantiska träd. Det är svårt att fånga på bild hur stora träden var och på vissa träd kunde man inte ens se toppen. En del träd var även ihåliga så att man kunde gå in i dem. Några av träden hade nog haft ett tufft liv då man kunde se att det brunnit inuti träden, men ändå stod de kvar med gröna löv.

Sedan körde vi vidare tillbaka mot Eureka och ut på Highway one som är lite av en klassiker och ett måste när man gör en roadtrip i USA. Det är en väg som går längs med västkusten och på stora delar ser man havet och ibland även strand. Vi körde där förra gången vi var på roadtrip 2016, men det var så dimmigt då så vi såg inte så mycket. Idag var det strålande sol och vi kunde se långt ut på havet. Vi stannade på några platser och tog lite bilder och filmade med gopro-kamera från taket på bilen när vi körde.

Vi stannade och köpte glass på en bensinmack längs med vägen. När vi väntade på att få betala stod butiksbiträdet bakom oss och frontade varor. Bara den lilla detaljen att han använde en av deodoranterna som han sedan ställde tillbaka i hyllan till försäljning. Sedan stod han och luktade sig under armarna medans han tog betalt för vår glass. Skum människa..

Vi stannade även på ett annat ställe som var som en liten gårdsbutik där de sålde bland annat ägg, äppelmos, sylt och lite olika frukter. Vi köpte med plommon, gigantiska nektariner och hallonsylt.

Då vi valde att köra på highway one tog det mycket längre tid att komma fram till Oakland än om vi tagit den snabbaste vägen. När vi väl bestämde oss för att köra av highway one och ut till den ”snabbare” vägen förde GPSen oss in i skogen där vi fick köra 17 miles på en riktig skogsväg. Det var en smal, snirklig väg med dålig och bucklig asfalt. Hade det varit mörkt hade det varit som taget ur en skräckfilm.

När vi väl stannade bilen nästa gång var vi framme i Oakland där vi ska spendera tre nätter. Vi har hyrt en stuga via AirBNB som är en hemsida där man hyr av privatpersoner. Stugan ligger avskilt jämte en stor villa med eget badrum och altan. Den är helt nyrenoverad och jättemysig! Jämte sängen har vi ett panoramafönster med usikt över Oakland och San Fransisco. Även altanen har den oslagbara utsikten. Vi har än så länge bara sett omgivningen och utsikten när det är mörkt så det blir spännande att vakna imorgon och se hur långt vi kan se. Utsikten ikväll är jättefin med alla lampor från städerna.

Vi bor högst upp på en snirklig väg. Det var en lång väg upp för ett berg för att komma till stugan. Vägens namn säger nog det mesta om hur det var att köra upp då vägen heter Devils drive. På ett ställe var det så brant att det kändes som 90 grader. Men det var det värt!

IMG_2198IMG_2204IMG_2208IMG_2212IMG_2233IMG_2228IMG_2243IMG_2259IMG_2280IMG_2297IMG_2312IMG_2324IMG_2326IMG_2331IMG_2337IMG_2342

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )